Dues de les peces fabricades per SEAT per al seu model Arona porten segell inconfusible de les Terres de l’Ebre. Es tracta de la primera marca automobilística que incorpora closca d’arròs en un model fabricat en sèrie, concretament en el suport del doble pis dels maleters, tal com va informar ahir. Anteriorment fets en un […] 60 grams de closca d’arròs del delta que marquen l’inici d’una revolució és un article de EbreDigital.cat.
Facebook Instagram WhatsApp Telegram YouTube. abr.Sant Jordi 2025 a La RàpitaCategoriaFires i FestesPoblacióLa Ràpita. Mostrar més esdeveniments
Dues de les peces fabricades per SEAT per al seu model Arona porten segell inconfusible de les Terres de l’Ebre. Es tracta de la primera marca automobilística que incorpora closca d’arròs en un model fabricat en sèrie, concretament en el suport del doble pis dels maleters, tal com va informar ahir. Anteriorment fets en un 100% de polipropilè i fibra de vidre. En l’actualitat incorporen aquesta alternativa innovadora en un 15%. El nou material, sota la denominació patentada d’Oryzite, prové de subproductes de l’arròs i està comercialitzat per l’empresa formada per Iban Ganduxé, de Granollers, i el planer Luis Miguel Aixendri. Tots dos compten com a soci indispensable amb la Cámara Arrossera del Montsià. L’anunci val el seu pes en grams d’or, perquè obre la porta a una connexió innovadora entre el sector primari i la indústria.. “En cada SEAT Arona que surt de la línia de producció a partir d’ara s’usen 60 grams de pela d’arròs, la qual cosa anualment es tradueix en l’aprofitament de fins a 5 tones d’aquest subproducte provinent dels arrossars del Delta de l’Ebre, reserva de la biosfera”, explicava Gerard Suriol, responsable de l’àrea de Desenvolupament d’Interiors en el Centre Tècnic de SEAT. “Hem aconseguit incorporar amb èxit aquest material renovable i així promoure l’economia circular disminuint l’ús de productes derivats del petroli”, afegia. Però aquest 15% de Oryzite utilitzat a les peces del maleter de l’Arona disposa d’altres avantatges més enllà de la sostenibilitat, com la reducció del pes de la peça en un 5,8% i del cost de producció en fins a un 2%.. Es tracta d’un projecte impulsat en 2020 com a prova pilot en el marc dels Innovation Days de la companyia i que, després d’anys de recerca i desenvolupament conjunt entre SEAT, i les empreses Oryzite i SIGIT, ha culminat amb la seva integració completa en la sèrie del SEAT Arona.. No apta per al consum humà. La closca de l’arròs no és apta pel consum humà. Té poca utilitat pràctica, encara que suposa el 20% del gra. Gràcies a la tecnologia desenvolupada per Oryzite en aquest projecte d’innovació i recerca, que ha costat més de deu anys de desenvolupament, la closca es transforma ara en una matèria primera que també actua com un embornal de carboni. I aquest no és l’únic avantatge mediambiental. Alhora permet reemplaçar al plàstic en compostos termoplàstics i termoestables i disminuir en un 20% l’energia consumida en la fabricació. I en el capítol de les derivades sostenible, redueix de pas les emissions de CO2 inherents i els residus derivats en el procés de producció. Si anem a màxims, i cal entendre que és una projecció a futur, fins a 150.000 tunelades de diòxid de carboni podrien reduir-se anualment només amb l’arròs sorgit del delta de l’Ebre.. La tecnologia ja està començant a tenir penetració als mercats. El primer ús va ser el de fabricar gots i plats reutilitzables aprofitant el veto de la UE als de plàstic d’un sol ús. I ara com ara, l’empresa compta amb 90 clients que experimenten amb Oryzite, entre les quals figuren, a més de SEAT, Roca i Panini.. 60 grams de closca d’arròs del delta que marquen l’inici d’una revolució és un article de EbreDigital.cat.