Fa cent anys, a les drassanes de Portocolom van construir una embarcació de poc més de vint metres pensada per a la pesca. Des de llavors, la seva història és poc menys que una odissea, ja que cinc anys després de la seva construcció va passar a mans de la marina per haver estat capturada mentre transportava contraban. En el marc de la Guerra Civil va passar a anomenar-se Sant Isidre, i el seu destí fou el de vaixell de guerra.
Fa cent anys, a les drassanes de Portocolom van construir una embarcació de poc més de vint metres pensada per a la pesca. Des de llavors, la seva història és poc menys que una odissea, ja que cinc anys després de la seva construcció va passar a mans de la marina per haver estat capturada mentre transportava contraban. En el marc de la Guerra Civil va passar a anomenar-se Sant Isidre, i el seu destí fou el de vaixell de guerra.
Fa cent anys, a les drassanes de Portocolom van construir una embarcació de poc més de vint metres pensada per a la pesca. Des de llavors, la seva història és poc menys que una odissea, ja que cinc anys després de la seva construcció va passar a mans de la marina per haver estat capturada mentre transportava contraban. En el marc de la Guerra Civil va passar a anomenar-se Sant Isidre, i el seu destí fou el de vaixell de guerra.. Utilitzat com a nau de guerra durant el període 1936-1939, no és fins al 1974 que, a causa del seu mal estat, va ser adquirit pel Centre de Recuperació i Investigacions Submarines, que el va restaurar per dedicar-lo a la investigació.. Durant la dècada dels anys vuitanta del segle passat, en mans d’un particular, el Sant Isidre va passar per una nova restauració, que li serví per ser utilitzat, primer com a suport a les immersions, després com a part de la flota de Greenpeace i finalment com a element patrimonial visitable per grups escolars.. Abandonat a Palamós durant dos anys, del 1993 al 1995, va ser recuperat per entrar a formar part del Projecte Vaixells del Mediterrani, passant a ser el que és avui: una embarcació turística amb la finalitat d’oferir experiències a les persones interessades en el patrimoni marítim. Actualment, té una capacitat per a 35 persones i disposa de 4 llits dobles i dos d’individuals, cosa que permet fer navegacions nocturnes.. El cap de setmana del 25 i 26 d’abril, a Cadaqués, va tenir lloc un acte de reconeixement a la trajectòria, tan plena de canvis i vicissituds, d’aquest llaüt mallorquí de cent anys d’història. Va ser una festa en què van participar altres vaixells històrics catalans com el Sant Ramon, el Sant Pau o el Ciutat Badalona, entre d’altres.. Aina Mestre, amb el Sant Isidre al fons, al port català. / Tomeu Estelrich. Des de Mallorca, va ser convidada a assistir-hi l’única familiar descendent directa de Joan Creus, el constructor: Aina Mestre, que va ser obsequiada amb una placa commemorativa del centenari.. Subscriu-te per seguir llegint