Quan parlem de Dalí les xifres sempre surten de mare. Aquest dimarts, 31 de desembre, es compleixen vint anys del darrer acte que es va dedicar a l’artista l’any 2004 amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement. Aquell dia, l’Ajuntament de Figueres i la Fundació Gala-Salvador Dalí van compartir un peculiar homenatge que, amb el temps, ha quedat en un segon pla malgrat la rellevància del gest i de l’objecte que va protagonitzar l’acte.
Quan parlem de Dalí les xifres sempre surten de mare. Aquest dimarts, 31 de desembre, es compleixen vint anys del darrer acte que es va dedicar a l’artista l’any 2004 amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement. Aquell dia, l’Ajuntament de Figueres i la Fundació Gala-Salvador Dalí van compartir un peculiar homenatge que, amb el temps, ha quedat en un segon pla malgrat la rellevància del gest i de l’objecte que va protagonitzar l’acte.
Quan parlem de Dalí les xifres sempre surten de mare. Aquest dimarts, 31 de desembre, es compleixen vint anys del darrer acte que es va dedicar a l’artista l’any 2004 amb motiu de la celebració del centenari del seu naixement. Aquell dia, l’Ajuntament de Figueres i la Fundació Gala-Salvador Dalí van compartir un peculiar homenatge que, amb el temps, ha quedat en un segon pla malgrat la rellevància del gest i de l’objecte que va protagonitzar l’acte.. Del Pompidou al Firal dels Burros, l’escultura (gens)discreta. / JF. Aquell 2004, la Fundació va cedir a la ciutat l’escultura anomenada Gran Cullera, una peça monumental de 38 metres de llargada que Dalí va crear el 1979 per a la seva primera gran exposició retrospectiva celebrada en el centre Pompidou de París. I si els 38 metres d’aquest descomunal estri culinari ja són una exageració, també ho són els 840.662 visitants que va rebre el museu francès entre el 18 de desembre de 1979 i el 21 d’abril de 1980. Ras i curt, des d’aleshores ha estat considerada l’exposició temporal més visitada que ha rebut mai el Pompidou.. Del Pompidou al Firal dels Burros, l’escultura (gens)discreta. / CM. L’atracció dels francesos per Salvador Dalí i de Dalí per la cultura francesa ha estat evident en vida i després de la mort de l’artista. Només així podem entendre que el mateix centre Pompidou dediqués una segona retrospectiva al geni empordanès entre 2012 i 2013, que va atraure 790.090 visitants més.. Del Pompidou al Firal dels Burros, l’escultura (gens)discreta. / Santi Coll. Si reculem al 31 de desembre de 2004, la Gran Cullera va ser inaugurada com a escultura a l’aire lliure després d’una laboriosa instal·lació davant de l’edifici de serveis de l’històric Firal dels Burros, just davant de la comissaria de la Guàrdia Urbana. El nom d’aquest espai té el seu origen en els mercats equins que se celebraven en aquest espai, a tocar el camp de les Rodes.. La instal·lació d’aquesta escultura no va ser l’única que hi va haver a la ciutat aquell 2004, ja que a tocar el Motel Empordà i del monument de la Carta Pobla s’hi va instal·lar una rèplica de la cúpula geodèsica creada per estudiants. Amb aquests dos elements escultòrics, juntament amb el mural del grup 69 de la plaça d’Ordis, l’anamorfisme de la placeta de la Rambla, dissenyat per Medina-Campeny i el Xiprer d’Òscar Tusquets, Figueres oferia cinc espais escultòrics dedicats a l’artista.. Durant aquell acte inaugural, l’alcalde Joan Armangué va anunciar un altre pas endavant. «Figueres dedicarà una avinguda a Salvador Dalí». I no va ser una avinguda qualsevol, ja que l’Ajuntament va acordar un temps després canviar el nom de totes les rondes de l’antiga carretera General, el tram urbà de l’N-II. Així, les rondes anomenades de Barcelona, Firal, Jacint Verdaguer i Cardenal Gomà es van convertir en l’actual avinguda Salvador Dalí, amb numeració única i retolació singular que el temps i els accidents s’han encarregat d’anar fent desaparèixer.. L’escultura de la Gran Cullera va ser batejada originalment com a La Grand Cuillére o La Cuillére de Gargantua, un homenatge de Salvador Dalí a l’obra Gargantua et Pantagruel de François Rabelais. Una llegenda literària que també va donar peu a una sèrie de gravats exposats en el teatre Museu Dalí.. En honor a la veritat, però la Gran Cullera passa bastant desapercebuda en el relat artístic i turístic de la ciutat.