La IA ja funciona també en el procediment per contractar persones. “És més eficaç i permet dedicar més temps a les entrevistes”, afirma el director global de Solucions i Serveis d’IA a Telefónica Tech, Carlos Martínez, que ha desenvolupat un sistema d’IA generativa per accelerar els processos de selecció per a l’empresa catalana Eurofirms People First. Martínez precisa que l’algoritme analitza currículums i ofertes de feina i mitjançant “un nombre determinat de competències tipificades” es busquen els candidats que encaixin. En canvi, el col·laborador acadèmic del Departament de Direcció de Persones i Organització d’ESADE, Norbert Monfort, avisa del “biaix” que pot crear-se durant la cerca de perfils.
La IA ja funciona també en el procediment per contractar persones. “És més eficaç i permet dedicar més temps a les entrevistes”, afirma el director global de Solucions i Serveis d’IA a Telefónica Tech, Carlos Martínez, que ha desenvolupat un sistema d’IA generativa per accelerar els processos de selecció per a l’empresa catalana Eurofirms People First. Martínez precisa que l’algoritme analitza currículums i ofertes de feina i mitjançant “un nombre determinat de competències tipificades” es busquen els candidats que encaixin. En canvi, el col·laborador acadèmic del Departament de Direcció de Persones i Organització d’ESADE, Norbert Monfort, avisa del “biaix” que pot crear-se durant la cerca de perfils.
La IA ja funciona també en el procediment per contractar persones. “És més eficaç i permet dedicar més temps a les entrevistes”, afirma el director global de Solucions i Serveis d’IA a Telefónica Tech, Carlos Martínez, que ha desenvolupat un sistema d’IA generativa per accelerar els processos de selecció per a l’empresa catalana Eurofirms People First. Martínez precisa que l’algoritme analitza currículums i ofertes de feina i mitjançant “un nombre determinat de competències tipificades” es busquen els candidats que encaixin. En canvi, el col·laborador acadèmic del Departament de Direcció de Persones i Organització d’ESADE, Norbert Monfort, avisa del “biaix” que pot crear-se durant la cerca de perfils.. En una entrevista amb l’ACN, Martínez explica que l’algoritme “descompon” les ofertes laborals i els currículums i busca el “millor ajust” amb les capacitats dels candidats. El resultat és un llistat de persones en què “la darrera paraula la té el tècnic de selecció”. La IA permet tenir més temps “per dedicar a les entrevistes, on està la riquesa” del procediment. El directiu de la multinacional de telecomunicacions incideix en el fet que la IA “ajuda els consultors d’Eurofirms a centrar-se en els candidats més propicis” i finalment “poder recomanar el millor” per al seu client.. El director global de Solucions i Serveis d’IA a Telefónica Tech recalca que “en cap cas” se substitueix la tasca de personal de recursos humans. A parer seu, “és tot el contrari, permet dedicar menys temps a llegir currículums i més a la relació personal”. En aquest sentit, Martínez apunta que “les capacitats relacionals” per a la posició s’identifiquen amb “el contacte humà”.. D’altra banda, Martínez admet que amb la IA hi ha “un risc latent” que sigui “tendenciosa”. Per això, posa l’accent en “treballar amb dades que deixin fora aquests paràmetres” que generen “un biaix”. En el cas d’Eurofirms, el responsable de Telefónica Tech indica que “només s’analitzen competències laborals, deixant fora qualsevol informació de gènere, edat, raça, religió, tendència política o qualsevol altra que pugui portar a una discriminació”.. Precisament sobre aquesta parcialitat adverteix Monfort, que assegura que tot depèn “de qui introdueix les dades” com ara sexe, edat i religió. En aquesta línia, insisteix en la importància de “l’ètica” de qui hi ha darrere d’una tecnologia d’aquest tipus. El col·laborador acadèmic del Departament de Direcció de Persones i Organització d’ESADE defineix l’IA com “una caixa negra on poden passar mil coses” i també apunta al risc d’una possible vulneració de la protecció de dades.. Monfort admet que la IA “allibera temps”, però dubta que sigui eficient, ja que “l’eficiència és que hi hagi qualitat i temps”. Tot i això, Norbert Monfort reconeix que l’aplicació de l’IA en la selecció de personal és “útil en el buidatge de currículums”. L’expert, però, la descartaria “per complet” per dur a terme les primeres entrevistes, una opció que, segons ha dit, “ja s’està utilitzant” en alguns àmbits.. El líder d’Innovació i Transformació d’Eurofirms, Dani Oliveras, corrobora que l’aplicació de l’IA a la companyia “estalvia molt de temps”. Oliveras ha concretat que “en comandes massives” com les que hi ha en sectors com la logística o l’agrari, l’estalvi ha estat “al voltant del 30% o 50%”. Oliveras defensa que un dels objectius de la introducció d’aquesta tecnologia ha estat “l’eficiència dels processos” i “encaixar millor” entre l’oferta i la demanda (l’empresa ocupa anualment de mitjana entre 15.000 i 20.000 persones).. Per una altra part, Oliveras incideix en la importància “d’evitar biaixos amagats” que poden haver-hi “en l’històric” de les empreses, a partir “de mil paràmetres”. Per això, ha deixat clar que la tecnologia s’ha preparat «per evitar-ho”. El líder d’Innovació i Transformació de la consultora de recursos humans ha explicat que s’analitza el currículum i el lloc de treball i es fa “una recomanació” al reclutador.