El 50% de l’alumnat de la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha patit depressió, ansietat i/o estrès; un 32%, burnout, i un 10,6% ha tingut pensaments suïcides. Són dades d’una enquesta pionera a l’Estat espanyol feta el curs 2023-2024 a més de 300 estudiants dels graus de Veterinària i Ciència i Tecnologia dels Aliments ―els dos que s’imparteixen en aquesta Facultat.
L’enquesta va ser la primera fase d’un pla pilot per al benestar emocional que van posar en marxa ara fa un any la Facultat de Veterinària de la UAB, el Consell de Col·legis Veterinaris de Catalunya (CCVC) i la Fundació Galatea. L’objectiu és “garantir el desenvolupament saludable i de qualitat dels futurs professionals de la veterinària”, segons els impulsors del pla.
L’anàlisi qualitativa de l’enquesta ha posat en evidència els factors que contribueixen al malestar emocional de l’alumnat: la càrrega acadèmica; la dificultat per gestionar el temps entre les classes, les pràctiques i el descans; la manca de comunicació eficaç amb el professorat i les dificultats relacionades amb aspectes burocràtics i organitzatius del grau.
Accions per millorar el benestar emocional dels estudiants
A partir de l’anàlisi dels resultats de l’enquesta, van dissenyar-se diverses accions per sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de la salut emocional i l’autocura i dotar-lo d’habilitats emocionals i relacionals, que són clau per a l’exercici de la professió.
“Amb aquest pla pilot volem crear un ambient educatiu que promogui, ja des de l’etapa universitària, el benestar emocional i la resiliència dels futurs professionals de la veterinària”, afirma Manel López-Béjar, degà de la Facultat de Veterinària de la UAB. Les accions s’han implementat durant el curs 2024-2025 i els resultats del pla pilot s’avaluaran aquest 2025.
Les accions estan pensades per millorar la programació acadèmica, amb un enfocament especial en l’adaptació dels calendaris acadèmics i d’avaluació, la flexibilitat per adaptar continguts curriculars, i el reforç de la comunicació amb el professorat per millorar l’accessibilitat i comprensió. A més, s’ha implementat formació en soft skills per a l’alumnat de cinquè curs, amb l’objectiu de millorar les seves habilitats emocionals i relacionals. Aquesta formació inclou competències com l’empatia, la gestió de l’estrès i la resolució de conflictes, que són fonamentals per afrontar els reptes emocionals i psicològics que implica la pràctica de la veterinària.
Com a part de les iniciatives per millorar el benestar emocional, també s’han afegit sessions de tutoria en un entorn menys rígid, on els alumnes poden expressar les seves preocupacions en un espai més flexible i personalitzat. Aquestes tutories complementen la formació acadèmica i proporcionen un suport emocional més directe. A més, s’han organitzat activitats enfocades en la intel·ligència emocional i altres activitats que incrementin la interacció entre els diferents col·lectius de la Facultat, amb l’objectiu de fomentar un ambient de suport mutu i de comunitat.
Una altra de les accions clau ha estat apropar les sortides professionals als estudiants, amb l’objectiu de reduir l’angoixa relacionada amb la incertesa sobre el futur professional. Per això, s’han organitzat esdeveniments com la Jornada de l’Ocupació de Veterinària (JOVs), on es promou la connexió entre l’alumnat i professionals del sector, la qual cosa contribueix a conèixer les oportunitats laborals disponibles i a afrontar les expectatives professionals.
El benestar emocional, l’assignatura pendent del col·lectiu veterinari
Estudis internacionals recents revelen que un 78% dels professionals de les clíniques de petits animals presenten símptomes de burnout, i un estudi del Center for Disease Control and Prevention dels EUA conclou que els veterinaris tenen fins a 3,5 vegades més risc de morir per suïcidi que la població general, una tendència que també s’observa a l’Estat espanyol. Els motius principals són que, un cop entren al mercat laboral, s’enfronten a grans reptes emocionals i psicològics que inclouen l’exposició freqüent a la mort i l’eutanàsia dels animals, la pressió de prendre decisions mèdiques complexes i les exigències que comporta, des del punt de vista emocional, tractar amb tutors d’animals ansiosos o dolguts.
La meitat dels estudiants de Veterinària de la UAB han patit depressió, ansietat i/o estrès és un article de EbreDigital.cat.
El 50% de l’alumnat de la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha patit depressió, ansietat i/o estrès; un 32%, burnout, i un 10,6% ha tingut pensaments suïcides. Són dades d’una enquesta pionera a l’Estat espanyol feta el curs 2023-2024 a més de 300 estudiants dels graus de Veterinària i Ciència i Tecnologia dels Aliments ―els dos que s’imparteixen en aquesta Facultat.. L’enquesta va ser la primera fase d’un pla pilot per al benestar emocional que van posar en marxa ara fa un any la Facultat de Veterinària de la UAB, el Consell de Col·legis Veterinaris de Catalunya (CCVC) i la Fundació Galatea. L’objectiu és “garantir el desenvolupament saludable i de qualitat dels futurs professionals de la veterinària”, segons els impulsors del pla.. L’anàlisi qualitativa de l’enquesta ha posat en evidència els factors que contribueixen al malestar emocional de l’alumnat: la càrrega acadèmica; la dificultat per gestionar el temps entre les classes, les pràctiques i el descans; la manca de comunicació eficaç amb el professorat i les dificultats relacionades amb aspectes burocràtics i organitzatius del grau.. Accions per millorar el benestar emocional dels estudiants. A partir de l’anàlisi dels resultats de l’enquesta, van dissenyar-se diverses accions per sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de la salut emocional i l’autocura i dotar-lo d’habilitats emocionals i relacionals, que són clau per a l’exercici de la professió.. “Amb aquest pla pilot volem crear un ambient educatiu que promogui, ja des de l’etapa universitària, el benestar emocional i la resiliència dels futurs professionals de la veterinària”, afirma Manel López-Béjar, degà de la Facultat de Veterinària de la UAB. Les accions s’han implementat durant el curs 2024-2025 i els resultats del pla pilot s’avaluaran aquest 2025.. Les accions estan pensades per millorar la programació acadèmica, amb un enfocament especial en l’adaptació dels calendaris acadèmics i d’avaluació, la flexibilitat per adaptar continguts curriculars, i el reforç de la comunicació amb el professorat per millorar l’accessibilitat i comprensió. A més, s’ha implementat formació en soft skills per a l’alumnat de cinquè curs, amb l’objectiu de millorar les seves habilitats emocionals i relacionals. Aquesta formació inclou competències com l’empatia, la gestió de l’estrès i la resolució de conflictes, que són fonamentals per afrontar els reptes emocionals i psicològics que implica la pràctica de la veterinària.. Com a part de les iniciatives per millorar el benestar emocional, també s’han afegit sessions de tutoria en un entorn menys rígid, on els alumnes poden expressar les seves preocupacions en un espai més flexible i personalitzat. Aquestes tutories complementen la formació acadèmica i proporcionen un suport emocional més directe. A més, s’han organitzat activitats enfocades en la intel·ligència emocional i altres activitats que incrementin la interacció entre els diferents col·lectius de la Facultat, amb l’objectiu de fomentar un ambient de suport mutu i de comunitat.. Una altra de les accions clau ha estat apropar les sortides professionals als estudiants, amb l’objectiu de reduir l’angoixa relacionada amb la incertesa sobre el futur professional. Per això, s’han organitzat esdeveniments com la Jornada de l’Ocupació de Veterinària (JOVs), on es promou la connexió entre l’alumnat i professionals del sector, la qual cosa contribueix a conèixer les oportunitats laborals disponibles i a afrontar les expectatives professionals.. El benestar emocional, l’assignatura pendent del col·lectiu veterinari. Estudis internacionals recents revelen que un 78% dels professionals de les clíniques de petits animals presenten símptomes de burnout, i un estudi del Center for Disease Control and Prevention dels EUA conclou que els veterinaris tenen fins a 3,5 vegades més risc de morir per suïcidi que la població general, una tendència que també s’observa a l’Estat espanyol. Els motius principals són que, un cop entren al mercat laboral, s’enfronten a grans reptes emocionals i psicològics que inclouen l’exposició freqüent a la mort i l’eutanàsia dels animals, la pressió de prendre decisions mèdiques complexes i les exigències que comporta, des del punt de vista emocional, tractar amb tutors d’animals ansiosos o dolguts.. La meitat dels estudiants de Veterinària de la UAB han patit depressió, ansietat i/o estrès és un article de EbreDigital.cat.
El 50% de l’alumnat de la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha patit depressió, ansietat i/o estrès; un 32%, burnout, i un 10,6% ha tingut pensaments suïcides. Són dades d’una enquesta pionera a l’Estat espanyol feta el curs 2023-2024 a més de 300 estudiants dels graus de Veterinària i Ciència i Tecnologia […] La meitat dels estudiants de Veterinària de la UAB han patit depressió, ansietat i/o estrès és un article de EbreDigital.cat.
El 50% de l’alumnat de la Facultat de Veterinària de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha patit depressió, ansietat i/o estrès; un 32%, burnout, i un 10,6% ha tingut pensaments suïcides. Són dades d’una enquesta pionera a l’Estat espanyol feta el curs 2023-2024 a més de 300 estudiants dels graus de Veterinària i Ciència i Tecnologia dels Aliments ―els dos que s’imparteixen en aquesta Facultat.. L’enquesta va ser la primera fase d’un pla pilot per al benestar emocional que van posar en marxa ara fa un any la Facultat de Veterinària de la UAB, el Consell de Col·legis Veterinaris de Catalunya (CCVC) i la Fundació Galatea. L’objectiu és “garantir el desenvolupament saludable i de qualitat dels futurs professionals de la veterinària”, segons els impulsors del pla.. L’anàlisi qualitativa de l’enquesta ha posat en evidència els factors que contribueixen al malestar emocional de l’alumnat: la càrrega acadèmica; la dificultat per gestionar el temps entre les classes, les pràctiques i el descans; la manca de comunicació eficaç amb el professorat i les dificultats relacionades amb aspectes burocràtics i organitzatius del grau.. Accions per millorar el benestar emocional dels estudiants. A partir de l’anàlisi dels resultats de l’enquesta, van dissenyar-se diverses accions per sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de la salut emocional i l’autocura i dotar-lo d’habilitats emocionals i relacionals, que són clau per a l’exercici de la professió.. “Amb aquest pla pilot volem crear un ambient educatiu que promogui, ja des de l’etapa universitària, el benestar emocional i la resiliència dels futurs professionals de la veterinària”, afirma Manel López-Béjar, degà de la Facultat de Veterinària de la UAB. Les accions s’han implementat durant el curs 2024-2025 i els resultats del pla pilot s’avaluaran aquest 2025.. Les accions estan pensades per millorar la programació acadèmica, amb un enfocament especial en l’adaptació dels calendaris acadèmics i d’avaluació, la flexibilitat per adaptar continguts curriculars, i el reforç de la comunicació amb el professorat per millorar l’accessibilitat i comprensió. A més, s’ha implementat formació en soft skills per a l’alumnat de cinquè curs, amb l’objectiu de millorar les seves habilitats emocionals i relacionals. Aquesta formació inclou competències com l’empatia, la gestió de l’estrès i la resolució de conflictes, que són fonamentals per afrontar els reptes emocionals i psicològics que implica la pràctica de la veterinària.. Com a part de les iniciatives per millorar el benestar emocional, també s’han afegit sessions de tutoria en un entorn menys rígid, on els alumnes poden expressar les seves preocupacions en un espai més flexible i personalitzat. Aquestes tutories complementen la formació acadèmica i proporcionen un suport emocional més directe. A més, s’han organitzat activitats enfocades en la intel·ligència emocional i altres activitats que incrementin la interacció entre els diferents col·lectius de la Facultat, amb l’objectiu de fomentar un ambient de suport mutu i de comunitat.. Una altra de les accions clau ha estat apropar les sortides professionals als estudiants, amb l’objectiu de reduir l’angoixa relacionada amb la incertesa sobre el futur professional. Per això, s’han organitzat esdeveniments com la Jornada de l’Ocupació de Veterinària (JOVs), on es promou la connexió entre l’alumnat i professionals del sector, la qual cosa contribueix a conèixer les oportunitats laborals disponibles i a afrontar les expectatives professionals.. El benestar emocional, l’assignatura pendent del col·lectiu veterinari. Estudis internacionals recents revelen que un 78% dels professionals de les clíniques de petits animals presenten símptomes de burnout, i un estudi del Center for Disease Control and Prevention dels EUA conclou que els veterinaris tenen fins a 3,5 vegades més risc de morir per suïcidi que la població general, una tendència que també s’observa a l’Estat espanyol. Els motius principals són que, un cop entren al mercat laboral, s’enfronten a grans reptes emocionals i psicològics que inclouen l’exposició freqüent a la mort i l’eutanàsia dels animals, la pressió de prendre decisions mèdiques complexes i les exigències que comporta, des del punt de vista emocional, tractar amb tutors d’animals ansiosos o dolguts.. La meitat dels estudiants de Veterinària de la UAB han patit depressió, ansietat i/o estrès és un article de EbreDigital.cat.