«A mi m’agrada recitar els meus versos, llegir les meves coses… una lectura de versos pel mateix poeta és un acte íntim, sense relleu, on el poeta es despulla i deixa lliure la pròpia veu». Així ho testimoniava, el 1975, la historiadora Antonina Rodrigo al seu llibre García Lorca en Cataluña recordant la primera lectura que el poeta va fer de la seva obra teatral Mariana Pineda. Potser va ser cosa del destí, però aquesta va tenir lloc a Cadaqués, a casa dels Dalí. Però, el notari va voler compartir l’emoció amb «amics i intel·lectuals», també amb gent jove, amics dels seus fills, organitzant una segona lectura a la seva ciutat, Figueres. Cent anys després, aquesta, reviurà de la mà de La Funcional Teatre, aquest divendres, dissabte i diumenge, al mateix emplaçament -tot i certs dubtes històrics- on va tenir lloc: la casa Mas Roger on els Dalí van viure de lloguer del 1912 al 1950.
«A mi m’agrada recitar els meus versos, llegir les meves coses… una lectura de versos pel mateix poeta és un acte íntim, sense relleu, on el poeta es despulla i deixa lliure la pròpia veu». Així ho testimoniava, el 1975, la historiadora Antonina Rodrigo al seu llibre García Lorca en Cataluña recordant la primera lectura que el poeta va fer de la seva obra teatral Mariana Pineda. Potser va ser cosa del destí, però aquesta va tenir lloc a Cadaqués, a casa dels Dalí. Però, el notari va voler compartir l’emoció amb «amics i intel·lectuals», també amb gent jove, amics dels seus fills, organitzant una segona lectura a la seva ciutat, Figueres. Cent anys després, aquesta, reviurà de la mà de La Funcional Teatre, aquest divendres, dissabte i diumenge, al mateix emplaçament -tot i certs dubtes històrics- on va tenir lloc: la casa Mas Roger on els Dalí van viure de lloguer del 1912 al 1950.
«A mi m’agrada recitar els meus versos, llegir les meves coses… una lectura de versos pel mateix poeta és un acte íntim, sense relleu, on el poeta es despulla i deixa lliure la pròpia veu». Així ho testimoniava, el 1975, la historiadora Antonina Rodrigo al seu llibre García Lorca en Cataluña recordant la primera lectura que el poeta va fer de la seva obra teatral Mariana Pineda. Potser va ser cosa del destí, però aquesta va tenir lloc a Cadaqués, a casa dels Dalí. Però, el notari va voler compartir l’emoció amb «amics i intel·lectuals», també amb gent jove, amics dels seus fills, organitzant una segona lectura a la seva ciutat, Figueres. Cent anys després, aquesta, reviurà de la mà de La Funcional Teatre, aquest divendres, dissabte i diumenge, al mateix emplaçament -tot i certs dubtes històrics- on va tenir lloc: la casa Mas Roger on els Dalí van viure de lloguer del 1912 al 1950.. Dibuix de Salvador Dalí pel segon acte de l’obra teatral Mariana Pineda. / Empordà. L’actriu i guia oficial de turisme Bel Bellvehí coneix molt bé a la família Dalí, però també l’escenari on tindrà lloc la lectura, ja que hi ha guiat unes quantes visites i, fins i tot, una de «molt espectacular», tal com la recorda, dedicada, justament, a Lorca, l’any 2023 per als Amics dels Museus Dalí. En aquesta nova lectura que proposa ara La Funcional, Bellvehí també jugarà un paper presentant al públic, abans de l’inici, el context en què va tenir lloc la visita del poeta qui, recorda, «va estar allotjat en aquesta casa els tres cops que va venir». Bellvehí afegeix que la lectura a la casa Mas Roger no va ser l’última sinó que, al cap de pocs dies, se’n va fer una tercera, «per a molta més gent», al bar El Comercio, de la Rambla, de la que se’n va fer ressò Josep Puig Pujades en un article a La Veu de l’Empordà. «Lorca encara no era conegut i va quedar molt impressionat de Catalunya i l’acollida que va rebre», confirma la guia. Dins aquesta línia, Antonina Rodrigo, en el llibre ja esmentat, assegura que el notari sentia a Lorca «com un fill més».. Un dibuix de Lorca amb una proposta de vestuari de la seva protagonista. / Empordà. En aquesta ocasió, la lectura de Mariana Pineda es farà al vestíbul de la casa, on es creu va tenir lloc fa cent anys, tot i que hi ha incerteses sobre aquest aspecte perquè el pintor Antoni Pitxot havia explicat que, realment, havia tingut lloc en un altre espai de l’edifici: el despatx de la notaria on ara hi ha una sucursal bancària. A diferència de fa cent anys, serà, com avança Josep Maria Cortada, «una lectura a diverses veus», nou rapsodes -sis dones i tres homes-, un músic i un cantant que interpretarà els fragments musicals de l’obra, que s’allargarà uns vuitanta minuts. Hi ha hagut assaigs per trobar «el to d’aquesta prosa poètica».. Imatge d’aquella primera posada en escena, l’any 1927, de Mariana Pineda. / Empordà. D’altra banda, Bel Bellvehí recorda que Lorca va tornar a Figueres dos cops més, el 1927, just quan el seu amic, Salvador Dalí creava el decorat, els telons de fons i el vestuari de Mariana Pineda que s’estrenaria a Barcelona aquell any amb Margarita Xirgu de protagonista. Dalí va fer tot això a l’estudi que tenia ubicat al rentador de la casa Mas Roger, tal com va relatar-li Anna Maria Dalí a Antonina Rodrigo. «Salvador hi pinta des que té vuit anys quadres molt importants, llenços grans». En aquelles obres també hi apareixen detalls de la casa. Josep Maria Cortada ho descriu com «el feu adolescent de Dalí, la seva cambra artística». De fet, la família Carbó, actuals propietaris, encara van trobar les parets del terrat pintades per Dalí.