¿Leer libros en papel o en formato digital? Aquesta és una qüestió que cada cop sorgeix més entre els lectors, sobretot amb l’augment dels ‘e-books’ i els llibres digitals. Cada format presenta les seves pròpies avantatges: mentre que el paper proporciona una experiència més clàssica i sense pantalles, la lectura digital sobresurt per la seva comoditat i facilitat d’accés.
¿Leer libros en papel o en formato digital? Aquesta és una qüestió que cada cop sorgeix més entre els lectors, sobretot amb l’augment dels ‘e-books’ i els llibres digitals. Cada format presenta les seves pròpies avantatges: mentre que el paper proporciona una experiència més clàssica i sense pantalles, la lectura digital sobresurt per la seva comoditat i facilitat d’accés.
¿Leer libros en papel o en formato digital? Aquesta és una qüestió que cada cop sorgeix més entre els lectors, sobretot amb l’augment dels ‘e-books’ i els llibres digitals. Cada opció té els seus beneficis: mentre que el paper proporciona una experiència clàssica i sense pantalles, la lectura digital es distingeix per la seva facilitat d’ús i disponibilitat. La crisi sanitària va augmentar notablement l’interès pels llibres electrònics. Després d’un període de paus, el Baròmetre d’Hàbits de Lectura 2024 mostra un augment en el nombre de lectors de format digital, arribant al 31,7% de la població. L’E-reader (12,7%), l’ordinador (11,143%) i el telèfon mòbil (10,9%) són els dispositius més comuns per llegir llibres digitals. Un estudi publicat a Frontiers Psychology va analitzar la comprensió lectora d’un text llarg llegit tant en paper com en un Kindle. Per a dur a terme l’estudi, van participar 50 persones de 24 anys que van llegir 28 pàgines d’una narració d’intriga, alguns en format digital i altres en paper. A continuació, es van contestar diverses preguntes sobre la comprensió del text. La conclusió de l’informe indica que, encara que no hi hagi molta diferència en la comprensió lectora entre els dos formats, els lectors que utilitzaven l’e-book mostraven menor eficàcia a l’hora de localitzar els esdeveniments en l’espai del text i, per tant, en la línia temporal de la història. Segons l’informe, la interacció amb un llibre i les seves pàgines millora els aspectes relacionats amb la comprensió. També es relaciona l’ús del paper amb una major activació cerebral durant la recuperació de la memòria, la qual cosa potencia el rendiment general en la lectura. L’estudi assenyala que el llibre imprès està vinculat a l’educació i l’aprenentatge.