Els responsables de Cultura del Govern d’Aragó viatjaren el pròxim dilluns, 28 de juliol, al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a Barcelona per organitzar el trasllat dels murals del Monestir de Sixena al seu lloc d’origen, al monestir, com a conseqüència de la sentència del Tribunal Suprem que ordena a la Generalitat de Catalunya que devuelve les obres.
Els responsables de Cultura del Govern d’Aragó viatjaren el pròxim dilluns, 28 de juliol, al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a Barcelona per organitzar el trasllat dels murals del Monestir de Sixena al seu lloc d’origen, al monestir, com a conseqüència de la sentència del Tribunal Suprem que ordena a la Generalitat de Catalunya que devuelve les obres.
Els tècnics de Cultura del Govern d’Aragó viatjaran dilluns vinent, 28 de juliol, al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) a Barcelona per organitzar el retorn de les pintures murals del Monestir de Sixena al seu lloc d’origen, com a resultat d’una sentència del Tribunal Suprem que ordena a la Generalitat de Catalunya la devolució d’aquestes obres. Així ho ha declarat la consellera d’Educació, Cultura i Esport del Govern d’Aragó, Tomasa Hernández, qui ha comunicat que aquest divendres va mantenir una conversa telefònica amb la seva homòloga de Catalunya, Sònia Hernández, i aquesta li va assegurar que no hi haurà inconvenients per a la presència dels tècnics aragonesos al MNAC. El Govern regional ha enviat una carta per oficialitzar la informació. Hernández ha recordat que durant la fase d’execució voluntària de la sentència del TS, el MNAC va presentar un document de manifestacions que es va considerar «anòmal», indicant que era «impossible» complir la sentència a causa de l’estat de les pintures. Actualment, el museu ha rebut un termini per dur a terme l’execució obligatòria de la sentència, seguint les instruccions del jutjat de primera instància número 2 d’Osca. El Govern d’Aragó va presentar un calendari al jutge quan va sol·licitar aquesta execució, per tal que tingués una comprensió clara i objectiva dels passos necessaris per restituir les obres i el temps requerit per a aquesta tasca, segons va explicar la consellera, qui va qualificar el calendari com «exigent, però realista». La jutgessa ha donat un termini de 10 dies al MNAC per presentar un cronograma propi. Tècnics entraran al MNAC per dur a terme una fotogrametria i demanar accés a la documentació acumulada pel MNAC al llarg dels anys, que és essencial per garantir les mesures correctes durant el trasllat, incloent la recopilació d’informació sobre les condicions ambientals de les sales 16 i 17, on actualment es troben les obres, així com altres espais on han estat ubicades anteriorment. «Esperem que la cooperació del MNAC sigui real, efectiva i activa», ha declarat Hernández, subratllant que «el MNAC compta amb la voluntat dels seus patrons». En relació al trasllat de les obres, ha subratllat que «no hi haurà cap problema que no es pugui solucionar», destacant que el MNAC ha estat cuidant les peces i que és crucial tenir un coneixement «exacte» de la seva condició. El Govern d’Aragó acceptarà tots els informes que presenti el MNAC, però també elaborarà els seus propis, advertint que si els informes del MNAC tenen l’objectiu de retenir les obres, «no acceptarem aquesta opció». La consellera de Cultura ha destacat que «és evident que les pintures són delicades». A més, ha mencionat que el Govern d’Aragó ha restaurat la Sala Capitular des del 2016, per la qual cosa ha proporcionat informes, i ha insistit diverses vegades per poder accedir a les sales del MNAC sense haver rebut resposta, encara que sí que hi va haver un grup de treball col·laboratiu que va estar actiu «durant un dia i mig». «El nostre cronograma no canviarà en absolut», ha afirmat.