Els objectes preserven la memòria del temps i la d’aquells que els van viure. Amb aquesta sensibilitat, doncs, Anna Maria Dalí, primer, i, tot seguit, Emília Pomés, qui és la seva hereva, van conservar durant dècades mobles i objectes personals de la família que van donar confort i calidesa a la seva vida quotidiana. Ara, tretze d’aquests objectes -nou d’ells donats i quatre adquirits per l’Ajuntament de Figueres- s’integren dins el fons del Museu de l’Empordà de Figueres i s’exposaran a la segona planta de la Casa Natal de Dalí formant part del recorregut. El dia 29 de juny està previst fer una jornada de portes obertes perquè tothom pugui admirar-los.
Els objectes preserven la memòria del temps i la d’aquells que els van viure. Amb aquesta sensibilitat, doncs, Anna Maria Dalí, primer, i, tot seguit, Emília Pomés, qui és la seva hereva, van conservar durant dècades mobles i objectes personals de la família que van donar confort i calidesa a la seva vida quotidiana. Ara, tretze d’aquests objectes -nou d’ells donats i quatre adquirits per l’Ajuntament de Figueres- s’integren dins el fons del Museu de l’Empordà de Figueres i s’exposaran a la segona planta de la Casa Natal de Dalí formant part del recorregut. El dia 29 de juny està previst fer una jornada de portes obertes perquè tothom pugui admirar-los.
Els objectes preserven la memòria del temps i la d’aquells que els van viure. Amb aquesta sensibilitat, doncs, Anna Maria Dalí, primer, i, tot seguit, Emília Pomés, qui és la seva hereva, van conservar durant dècades mobles i objectes personals de la família que van donar confort i calidesa a la seva vida quotidiana. Ara, tretze d’aquests objectes -nou d’ells donats i quatre adquirits per l’Ajuntament de Figueres- s’integren dins el fons del Museu de l’Empordà de Figueres i s’exposaran a la segona planta de la Casa Natal de Dalí formant pat del recorregut. El dia 29 de juny està previst fer una jornada de portes obertes perquè tothom pugui admirar-los.. Quan es va inaugurar la Casa Natal, la regidora de Cultura i historiadora de l’art, Mariona Seguranyes, ja va avançar la voluntat d’aprofundir en la part patrimonial de l’immoble. En aquells moments, doncs, ja s’estava treballant en aquesta línia que, de fet, es manté oberta. Com ha desvelat el director del Museu, Eduard Bech, durant la presentació als mitjans aquest dimecres, a finals del 2023 ja es van adquirir les peces i, durant tot aquest temps, se les ha sotmés a un procés de restauració, entre Figueres i Ripoll, i han passat per mans d’especialistes externs, al mateix museu figuerenc. Així s’han restaurat els mobles i un dibuix molt especial: el retrat d’en Salvador, el germà gran de Salvador i Anna Maria, que va morir quan tenia un any i que els seus pares tenien en el dormitori. Aquella imatge, ha recordat Seguranyes, li provocava al pintor, de petit, grans angoixes conscient «del trauma tan gran» que patia la parella davant la pèrdua d’aquell fill. Aquest retrat, una de les peces més destacades del conjunt, és d’autor anònim i la va fer un dibuixant pictoralista a partir d’una fotografia de família.. Dues pintes de cabell, un estoig d’ulleres de Maria Anna Ferrés i el retrat del germà gran de Salvador i Anna Maria, que va morir amb un any. / Cristina Vilà. «Cadascun d’aquests objectes té la seva rellevància perquè ens expliquen una història lligada absolutament a la història de l’artista i de la seva família», ha explicat la regidora, tot afegint que «Dalí s’alimentava, en tot allò que creava, amb la seva pròpia autobiografia i, per tant, la història de la seva família i la d’aquests objectes formen part, molt sovint, de la seva obra». En aquest sentit, Seguranyes ha destacat la cadira en la qual Salvador Dalí va fer estar asseguda, en una postura no massa còmode, hores i hores, a la seva germana Anna Maria per crear el retrat meravellós que, avui dia, s’exhibeix al Museu Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid. La regidora, que coneix profundament el món de Dalí, també ha incidit en un altre objecte singular: la carpeta de pell que el notari Dalí feia servir pels seus papers. Una carpeta que, a la coberta, exhibeix les inicials GT. Aquest acrònim remet als noms de Galo Dalí i Teresa Cusí, els seus pares, fills de Cadaqués i Roses, respectivament. Seguranyes també va desvelar com aquestes mateixes inicials estaven gravades en el cotxe de cavalls de Galo, que feia el recorregut Cadaqués-Roses-Figueres, però que, en aquest as, «volia dir Gràcies i Torneu». Tot i que Galo es va suïcidar, el seu fill, «el notari, i pare del pintor, a totes les seves escriptures, signava amb aquesta GT, ell se’n sentia orgullós». Acompanyant aquest objecte també s’exhibeix el títol de notari de la ciutat de Figueres, datat del 1900, i la carta del menú del dinar de commemoració de la seva jubilació, que es va fer a l’Hotel París, l’1 de desembre del 1946.