Quan l’any 2018, el matrimoni holandès integrat per Christa van Smeden i l’arquitecte Huibert de Jong van veure l’oportunitat d’adquirir un immoble de tres plantes al cor de Cadaqués no van pensar-s’ho gaire. Era, sens dubte, el millor lloc per establir la seu de la seva fundació d’art Animas i on exhibir part de la col·lecció d’obra gràfica que havien construït al llarg d’una vida, amb el geni figuerenc com a eix central. «Cadaqués és un lloc molt especial, o t’encanta o no, té un ambient internacional, és una mica salvatge, té de tot», descriu Van Smeden. Així va ser com, passada la pandèmia, el 2020, va obrir portes Espai Dalí Cadaqués on es presenta una àmplia selecció d’obra gràfica del mestre, més de tres-centes peces vinculades a la literatura universal, un magnífic exemple del seu interès per les tècniques d’impressió.
Quan l’any 2018, el matrimoni holandès integrat per Christa van Smeden i l’arquitecte Huibert de Jong van veure l’oportunitat d’adquirir un immoble de tres plantes al cor de Cadaqués no van pensar-s’ho gaire. Era, sens dubte, el millor lloc per establir la seu de la seva fundació d’art Animas i on exhibir part de la col·lecció d’obra gràfica que havien construït al llarg d’una vida, amb el geni figuerenc com a eix central. «Cadaqués és un lloc molt especial, o t’encanta o no, té un ambient internacional, és una mica salvatge, té de tot», descriu Van Smeden. Així va ser com, passada la pandèmia, el 2020, va obrir portes Espai Dalí Cadaqués on es presenta una àmplia selecció d’obra gràfica del mestre, més de tres-centes peces vinculades a la literatura universal, un magnífic exemple del seu interès per les tècniques d’impressió.
Quan l’any 2018, el matrimoni holandès integrat per Christa van Smeden i l’arquitecte Huibert de Jong van veure l’oportunitat d’adquirir un immoble de tres plantes al cor de Cadaqués no van pensar-s’ho gaire. Era, sens dubte, el millor lloc per establir la seu de la seva fundació d’art Animas i on exhibir part de la col·lecció d’obra gràfica que havien construït al llarg d’una vida, amb el geni figuerenc com a eix central. «Cadaqués és un lloc molt especial, o t’encanta o no, té un ambient internacional, és una mica salvatge, té de tot», descriu Van Smeden. Així va ser com, passada la pandèmia, el 2020, va obrir portes Espai Dalí Cadaqués on es presenta una àmplia selecció d’obra gràfica del mestre, més de tres-centes peces vinculades a la literatura universal, un magnífic exemple del seu interès per les tècniques d’impressió.. Huibert de Jong tenia quinze anys quan va visitar una gran retrospectiva de Dalí al Museu Boymans de Rotterdam. Aquelles peces el van colpir de tal manera que l’emoció se li va quedar gravada. Tres anys més tard, el 1973, visitaria Cadaqués per primer cop amb uns amics. «Aquest era un lloc molt especial i no va venir expressament per Dalí perquè aleshores l’artista ja era gran. Estius posteriors, però va ser convidat a la casa dels Dalí per prendre un aperitiu amb cava rosat», rememora Christa van Smeden. Qui ho va fer possible va ser Carlos Lozano, galerista i íntim amic del pintor, que baixava al poble a reclutar joves «molt guapos, molt interessants o molt rics». Tot i que De Jong no va poder accedir a Dalí, ni en aquella ocasió ni més endavant, el seu interès pel ric món creatiu del pintor es va mantenir ferm. Així va començar a col·leccionar, centrant-se bàsicament en l’obra gràfica perquè era «la més barata, ja que els olis valien milions i era impossible comprar-los». De Dalí li interessava, diu, «com expressava el món dels somnis, Freud…».. El 1977, l’arquitecte va inaugurar la galeria Presents Art Promotions a Rotterdam exhibint obra gràfica d’artistes com Chagall, Miró, Tàpies, però sobretot Dalí. Dos anys més tard, ja organitzaria una gran exposició a l’hotel Hilton només centrada en l’artista figuerenc. El 1982 va constituir la Fundació Animas amb l’objectiu de «promoure, patrocinar i protegir totes les formes d’art i, especialment, l’obra de Dalí». A Espai Dalí Cadaqués, per exemple, disposen d’un programa educatiu dirigit a les escoles i ofereixen entrada gratuïta als cadaquesencs i joves fins a setze anys. La majoria de visitants són, diuen, d’origen francès.. Imatge d’una de les sales d’Expo Dalí Cadaqués. / Expo Dalí Cadaqués. Els col·leccionistes posen en relleu la importància d’aquesta exposició a Cadaqués, tenint en compte que a la Casa Salvador Dalí a Portlligat no hi ha obres d’art del pintor. També remarquen el pes que va tenir la literatura en la seva vida i com Gala li llegia. «Tenien una gran biblioteca amb tots els clàssics», assenyala Van Smeden. De fet, Dalí va il·lustrar una gran quantitat de llibres, grans títols de la literatura com el ‘Quixot’, ‘Alícia en el país de les meravelles’, ‘Faust’, ‘La Divina Comèdia’ o ‘Casanova’. Les obres que es veuen a Espai Dalí Cadaqués són un recorregut fascinant per les diverses tècniques que va treballar Dalí: gravat, litografia i xilografia. Van Smeden destaca que «Dalí era molt bon gravador, molt hàbil i creatiu, en va aprendre amb un mestre a Figueres» i recorda que el primer artista que va gravar va ser Chagall en adonar-se que podia reproduir la seva obra i guanyar més diners. Huibert de Jong va deixar d’adquirir obra gràfica de Dalí quan es va començar a parlar de falsificacions. Així, tota l’obra que té d’ell és anterior al 1974. La col·lecció, però encara continua creixent obrint-se a «noves cultures».. L’any 1936, Dalí va escriure ‘El mite tràgic de L’Àngelus de Millet’, manuscrit desaparegut el 1941 i recuperat i publicat per l’editor Jean-Jacques Pauvert vint-i-dos anys més tard. De nou reapareix aquest lligam de Dalí i la literatura. És per això que els col·leccionistes van decidir patrocinar el rodatge del film d’intriga ‘El Cas Àngelus, la fascinació de Dalí’, coescrit, protagonitzat i dirigit per Joan Frank Charansonnet, que aquest dissabte a les sis de la tarda, gràcies a la Fundació, es preestrena al Teatre Art i Joia de Cadaqués en un acte presentat pel periodista Josep Playà. Cal dir que aquesta preestrena tindrà dos convidats de luxe: Dalí i Gala, representats pels actors del film, Charansonnet i Montse Alcoverro, que arribaran al Teatre en un Rolls-Royce blanc d’època. També s’ha convocat un concurs de fotografia i s’oferirà un piscolabis després de la projecció.