Yoann Bourgeois es defineix a si mateix com «un buscador d’equilibris precaris, un poeta del moviment a la recerca de punts en suspensió». La realitat és que, amb la seva particular barreja de teatre físic, dansa i instal·lacions, l’artista francès s’ha convertit en un dels grans noms de l’escena europea i fa anys que captiva públic d’arreu del món, des dels escenaris, a les xarxes i també a la pantalla, perquè les seves peces, altament reconeixibles, formen part de videoclips d’artistes com Coldplay o Harry Styles.
Yoann Bourgeois es defineix a si mateix com «un buscador d’equilibris precaris, un poeta del moviment a la recerca de punts en suspensió». La realitat és que, amb la seva particular barreja de teatre físic, dansa i instal·lacions, l’artista francès s’ha convertit en un dels grans noms de l’escena europea i fa anys que captiva públic d’arreu del món, des dels escenaris, a les xarxes i també a la pantalla, perquè les seves peces, altament reconeixibles, formen part de videoclips d’artistes com Coldplay o Harry Styles.
Yoann Bourgeois es defineix a si mateix com «un buscador d’equilibris precaris, un poeta del moviment a la recerca de punts en suspensió». La realitat és que, amb la seva particular barreja de teatre físic, dansa i instal·lacions, l’artista francès s’ha convertit en un dels grans noms de l’escena europea i fa anys que captiva públic d’arreu del món, des dels escenaris, a les xarxes i també a la pantalla, perquè les seves peces, altament reconeixibles, formen part de videoclips d’artistes com Coldplay o Harry Styles.. Després d’inaugurar el festival Grec de Barcelona la setmana passada amb Le petit cirque, una coproducció signada a mitges amb la seva germana Maria i la cantant Pomme, aquest dissabte recala al festival Figueres es Mou amb l’espectacleThe unreachable suspension point, un tríptic que es veurà en diferents espais del castell de Sant Ferran.. Especialista en dansa i circ contemporani, Burgeois planteja un «teatre total» en què intersecten diverses disciplines escèniques, no per «explicar una història en el sentit clàssic», sinó per «fer emergir moments fugaços de veritat, jugant amb les lleis de la gravetat com es juga amb el destí».. «Al centre d’aquesta recerca hi ha una qüestió central: la de la presència», assegura el creador, que planteja els tres dispositius escènics de l’espectacle -«tres illes poètiques», apunta-, com «un viatge d’emocions suspeses» que exploren, cadascuna, «una relació única amb l’espai, en un intent d’arribar a aquest punt difícil d’assolir entre la caiguda i l’ascens».. Una parella que intenta unir-se en un escenari desequilibrat, el duet entre un home i una criatura que es balanceja com un saltamartí o un ball en solitari en una escala de trampolí es poden veure a Dialogue, Openning i Ellipse, les tres «miniatures dramàtiques» que dialogaran amb la fortalesa figuerenca, i que formen part d’un projecte més gran a llarg termini.. En el tríptic que presenta al festival de dansa i moviment al carrer, quatre intèrprets treballen amb elements com una escala o un escenari giratori, «dispositius simples que el seu compromís transforma en mons veritablement poètics», segons el creador.. «És l’art del lloc, l’art del moment», afirma quan li pregunten per la relació amb l’espai. «Cada peça forma part del lloc com un alè, ressonant amb els seus volums i silencis», continua.. Aquest art del moment de Yoann Bourgeois, però, també ha saltat a la pantalla, en forma de videoclips, un canvi de llenguatge, indica, que «modifica l’experiència, però també pot revelar matisos més íntims»: «Ja no és l’espectador qui tria el seu punt de vista, sinó la càmera que emmarca i aïlla i el muntatge que transforma i divideix el temps».. Sobre les seves col·laboracions amb Selena Gomez, Coldplay o Harry Styles, el coreògraf explica que sempre treballa directament amb els artistes. Ho fa «amb la mateixa preocupació: preservar la sinceritat del gest, la seva intensitat emocional i aquella fragilitat» que, remarca, «és la veritable força de l’art en directe».. Subscriu-te per seguir llegint