Un estiu més, Peralada s’omple de música, veus, dansa i art, en definitiva. Enguany, però, el Festival avança les dates i passa a fer-se la primera quinzena de juliol, del 3 al 18. La raó és de pes i única: la participació del Festival empordanès al Savonlinna Opera Festival de Finlàndia, reconegut com el millor del món, on presentaran, el 29 i 31 de juliol i el 2 d’agost, la semiòpera barroca The Fairy Queen de Henry Purcell que es va poder viure a Peralada el 2022 amb Dani Espasa a la direcció musical i amb el contratenor Xavier Sabata a escena junt amb el cor O Vos Omnes. «Això confirma la vocació internacional de Peralada», diu Oriol Aguilà, director artístic del Festival que enguany presenta quatre encàrrecs, cinc estrenes absolutes -dos a l’Estat i una a Catalunya- i dos coproduccions.
Un estiu més, Peralada s’omple de música, veus, dansa i art, en definitiva. Enguany, però, el Festival avança les dates i passa a fer-se la primera quinzena de juliol, del 3 al 18. La raó és de pes i única: la participació del Festival empordanès al Savonlinna Opera Festival de Finlàndia, reconegut com el millor del món, on presentaran, el 29 i 31 de juliol i el 2 d’agost, la semiòpera barroca The Fairy Queen de Henry Purcell que es va poder viure a Peralada el 2022 amb Dani Espasa a la direcció musical i amb el contratenor Xavier Sabata a escena junt amb el cor O Vos Omnes. «Això confirma la vocació internacional de Peralada», diu Oriol Aguilà, director artístic del Festival que enguany presenta quatre encàrrecs, cinc estrenes absolutes -dos a l’Estat i una a Catalunya- i dos coproduccions.
Un estiu més, Peralada s’omple de música, veus, dansa i art, en definitiva. Enguany, però, el Festival avança les dates i passa a fer-se la primera quinzena de juliol, del 3 al 18. La raó és de pes i única: la participació del Festival empordanès al Savonlinna Opera Festival de Finlàndia, reconegut com el millor del món, on presentaran, el 29 i 31 de juliol i el 2 d’agost, la semiòpera barroca The Fairy Queende Henry Purcell que es va poder viure a Peralada el 2022 amb Dani Espasa a la direcció musical i amb el contratenor Xavier Sabata a escena junt amb el cor O Vos Omnes. «Això confirma la vocació internacional de Peralada», diu Oriol Aguilà, director artístic del Festival que enguany presenta quatre encàrrecs, cinc estrenes absolutes -dos a l’Estat i una a Catalunya- i dos coproduccions.. La coreògrafa i ballarina Lorena Nogal presenta la peça site-specific ‘Le Terroir’, al Celler. / LORENA NOGAL. The Fairy Queen va ser en el seu moment una aposta important del festival, com també ho seran enguany les quatre noves produccions: Genius Loci, sota el segell de Rafael R. Villalobos i, de nou, Xavier Sabata que s’han inspirat en un llibre fascinant, El jardí perdut de Jorn de Précy; l’òpera/monòleg Hort / Garden de l’actriu Elena Tarrats i la dramaturga figuerenca Helena Tornero; Le Terroir, un site-specific de la coreògrafa i ballarina Lorena Nogal imaginat per l’espai del Celler on el 9 de juliol actuaran Frames Percussion. Totes aquestes produccions comparteixen la confiança de la direcció del festival, «una carta en blanc» convertida en llibertat per moure els fils de la creativitat.. La soprano nord-americana Angel Blue. / Dario Acosta. Allò que també les entrellaça és la temàtica que vertebra a manera de concepte aquesta edició del Festival Perelada: el jardí com a utopia, el jardí com a força motriu, el jardí com a somni, recer, un espai allunyat del soroll del món. Amb aquesta temàtica com a eix central encaixa a la perfecció l’obra de Cristina Iglesias convidada a il·lustrar el cartell d’aquest any. La tria, una obra que simbolitza el desig de transformar espais quotidians en camins de fantasia.. Aquesta temàtica dels jardins sembla haver contagiat, altres artistes presents en aquesta edició. Per una banda, la mezzosoprano Joyce DiDonato que debutarà en el festival inaugurant-lo el 3 de juliol amb un recital líric a l’església del Carme acompanyada del pianista Craig Terry. DiDonato, que ha actuat en els escenaris més prestigiosos, va presentar el 2022 el treball Eden amb el grup Il Pomo d’Oro incloent des de música del Renaixement fins a la contemporània. «DiDonato creu que la música pot guarir ferides», explica Aguilà tot afegint que la mezzosoprano també té cura d’un hort no molt lluny de l’Empordà.. Les germanes i pianistes Katia i Marielle Labèque. / UMBERTO NICOLETTI. Qui no té un hort, però sí un jardí és el director i clavecinista William Christie. Immers en una gira internacional per celebrar els seus vuitanta anys, Christie farà parada a Peralada el 12 de juliol amb el seu emblemàtic conjunt Les Arts Florissants interpretant el primer oratori compost per Händel i rebent la Medalla d’Honor del Festival.. El director William Christie. / OSCAR ORTEGA. William Christie actuarà a l’Església del Carme, escenari que també acollirà altres recitals com In Paradisum que unirà, el 6 de juliol de la mà de Schubert i Liszt, a un pare i un fill, Julian i Christoph Prégardien, amb la pianista Saskia Giorgini i la narradora i actriu Alba Pujol. Continuant amb els vincles familiars, l’11 de juliol, actuaran en aquest mateix escenari dues germanes, les pianistes Katia i Marielle Labèque. Serà un recital de retrobament, ja que fa trenta anys les dues intèrprets van passar pel festival. En aquesta ocasió proposen un programa que convida a somiar amb Les jardin féerique incloent des de la màgia dels contes de fades de Ma mère l’Oye de Maurice Ravel fins a la intensitat poètica i profundament humana de la Fantasia en fa menor de Schubert o els hipnòtics Four Movements for Two Pianos, de Philip Glass: minimalisme contemporani de ritme captivador que confronta l’exterior amb l’interior.. Julian i Christoph Prégardien. / WOJCIECH GRZEDZINSK. L’església del Carme també acollirà tres recitals més d’alta volada. El 13 de juliol, debutarà una de les grans veus del moment, la icònica soprano nord-americana Angel Blue, acompanyada de Bryan Wagorn al piano, amb un programa ampli i eclèctic que transita des d’àries com Vissi d’arte o Ritorna vincitor fins a joies del musical, el jazz i la sarsuela o espirituals tradicionals africans i americans. El 17 de juliol la protagonista serà una altra veu femenina, però rescatada del record: la de la soprano Conxita Badia i el seu estimat Pau Casals. Faran possible aquest recital la soprano Montserrat Seró, el violoncel·lista Pau Codina i el pianista Marc Heredia.Tancarà el festival el 18 de juliol la veu de la soprano Sonya Yoncheva que retrà homenatge a l’escriptora George Sand. Ho farà acompanyada de la mezzosoprano Ekaterine Buachidze, la violinista Sara Balasch i la pianista Olga Zado.. La mezzosoprano Joyce DiDonato. / SALVA LÓPEZ. En el Festival Perelada sempre hi ha un espai reservat per a la dansa i el flamenc i, en aquesta ocasió, arribarà de la mà d’una de les formacions més destacades del país: el Ballet Flamenco de Andalucía, dirigida per la coreògrafa Patricia Guerrero, qui, junt amb l’Accademia del Piaccere, sota la batuta de Fahmi Alqhai, presentaran l’espectacle Origen. La semilla de los tiempos. Serà el 10 de juliol al Mirador.. La soprano Sonya Yoncheva tancarà el festival el 18 de juliol. / VÍCTOR SANTIAGO. En aquest mateix espai, el 16 de juliol, també es podrà gaudir de l’estrena absoluta d’Hort / Garden, una proposta escènica singular que, de la mà de l’actriu i cantant Elena Tarrats i de la dramaturga figuerenca Helena Tornero, fusiona gèneres i que gira entorn la idea d’un hort i de la connexió entre un avi i la seva neta. La música, escrita a sis mans per Damien Bazin, Mario G. Cortizo i la mateixa Tarrats, és el cor de l’espectacle. La veu de Tarrats -entre el cant, el xiuxiueig i la paraula- actua com a guia emocional d’aquest viatge íntim i sensorial.