El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), Saül Garreta, ha fer un repàs dels seus dos anys de gestió al capdavant del Port de Tarragona, al Teatret del Serrallo, davant de la comunitat portuària i dels mitjans de comunicació. El president ha fet un balanç de les fites i dels reptes a pocs dies de complir-se […] El president del Port de Tarragona repassa els seus dos anys de gestió en un acte al Teatret del Serrallo és un article de EbreDigital.cat.
El president del Port de Tarragona repassa els seus dos anys de gestió en un acte al Teatret del Serrallo – EbreDigital.cat
;
Programa:
18:00h | Desde la plaça del casal Cercavila Terrorífica 19:00h | Casal municipal Passatge del terror 00:30h | Casal municipal All i Oli i DJ Carrer de Baix
«}
oct.Festa de la Castanyada a AscóCategoriaFires i FestesPoblacióAscó
Mostrar més esdeveniments
El president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), Saül Garreta, ha fer un repàs dels seus dos anys de gestió al capdavant del Port de Tarragona, al Teatret del Serrallo, davant de la comunitat portuària i dels mitjans de comunicació. El president ha fet un balanç de les fites i dels reptes a pocs dies de complir-se els dos anys de la data del seu nomenament, el 3 de novembre de 2022. El gir sostenible, la capacitat d’inversió i una major obertura a la ciutadania resumeixen “dos anys que en valen per quatre”, segons ha explicat Garreta.. La conferència del president de l’APT ha destacat per l’ús de la primera persona del plural per remarcar que les fites assolides i el reptes enfrontats en aquest mesos ha estat un treball en equip. Un equip del qual Garreta n’ha lloat la professionalitat, la expertesa i la dedicació i a qui ha agraït tota la feina desenvolupada aquests “dos anys que – atès el volum de projectes impulsats- valen per quatre”, en paraules del president de l’APT. Garreta ha reivindicat la capacitat de mantenir el treball per superar els reptes heretats i per afegir-hi els derivats de l’emergència climàtica, la transició energètica i la revolució tecnològica i digital.. “Hem impulsat el Port de Tarragona per ser líder ensostenibilitat a la Mediterrània”. Descarbonització. El president Garreta ha volgut subratllar el “gir sostenible” de l’APT, fruit d’una necessitat i d’una urgència “que ens interpel·la a tots, però especialment a les institucions públiques”.. El president ha afirmat que en aquest dos anys “hem orientat el Port de Tarragona per ser líder en sostenibilitat a la Mediterrània” sota el lema #RumbEcoPort2027. Garreta ha explicat que ha estat fidel a la seves declaracions del primer dia de presidència: “donar prioritat els projectes de sostenibilitat ambiental i creixements econòmics sostenibles”, impulsant projectes de descarbonització de les activitats portuàries (16 milions d’inversió en electrificació de molls), en la producció d’energia verda (més superfície amb plaques solars) i en la creació de la distribuïdora d’energia neta “APPORTT Energia”.. Un apartat important en el capítol de la descarbonització ha estat i és la potenciació del transport del ferrocarril, tant a nivell local com nacional. En aquest sentit, l’APT està elaborant els estudis i els informes tècnics necessaris per ajudar a elaborar un Pla Director d’Accessos per Ferrocarril amb l’assessorament d’INECO i la participació dels ajuntaments, Puertos del Estado, ADIF i la Generalitat de Catalunya per aconseguir un consens que asseguri la sortida dels trens pel sud, elimini les maniobres a proximitat de la ciutat de Tarragona i contribueixi a desviar el transport de mercaderies lluny dels nuclis urbans. En paral·lel, el Port ha enfilat la fase final de la construcció de la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo, la qual cosa reforçarà la connexió amb un hinterland ampliat cap al centre de la península, i està preparat amb ample UIC per operar a través del Corredor Mediterrani per connectar-se amb França i la resta d’Europa. A Nivell nacional, el Port de Tarragona participa en reunions de coordinació dels ports de Catalunya, unes trobades que ha de servir per establir col·laboracions i projectes comuns entre tots els ports catalans amb la participació de la Generalitat a través de les empreses públiques Ports de la Generalitat i CIMALSA, el Port de Barcelona i el Port de Tarragona i destinades a treballar per l’impuls dels processos de descarbonització del transport de mercaderies a partir de l’estudi i desenvolupament de noves terminals intermodals.. Biodiversitat. El president del port també ha destacat l’aposta per la recuperació mediambiental i de la biodiversitat. En aquest sentit, ha recordat l’inici de les obres de restauració (2,3 milions d’euros) dels Prats d’Albinyana de Vila-seca, un espai natural a tocar de la Zona d’Activitats Logístiques de 37 hectàrees i inclosa dins de la Xarxa Natura 2000 i un conjunt important d’actuacions mediambientals als Horts del Vinyet a la desembocadura del Gaià i la desembocadura del Francolí, així com el projectes pilot per establir una “Anella Blava” amb biòtops a la platja del Miracle, al Parc Subaquàtic i als molls interiors del Port. Un projecte que opta a un projecte LIFE per eixamplar les proves realitzades.. També ha explicat la importància i l’abats del futur Parc del Port, una extensa àrea d’espai urbà (3 hectàrees), que passarà a ser un espai verd obert al públic per desenvolupar-hi activitats de lleure i esportives, accessible mitjançant mobilitat sostenible, espai per a la recuperació de la biodiversitat urbana i refugi climàtic per a les persones.. Transició energètica. Garreta també ha desgravat els diferents fronts oberts per a encarar amb garanties la transició energètica que la nostra societat necessita per desfossilitzar la producció i consum d’energia. El Port de Tarragona ha treballat conjuntament amb la comunitat portuària a través d’APPORTT, per posicionar el Port com el hub de Catalunya amb el desplegament d’un pla de transició energètica. Un objectiu perfectament compatible amb els nous reptes estratègics recollits en el nou Pla Estratègic que el Clúster ChemMed ha aprovat coincidint amb els seus 10 anys de trajectòria.. La ubicació de la seu de la Vall de l’Hidrogen de Catalunya a Tarragona ha estat un dels puntals que han permès atraure l’interès de diversos sectors empresarials relacionats amb l’energia verda i els nous vectors energètics. La creació de la cadena de valor de l’hidrogen, la indústria de l’eòlica marina i la producció i distribució les energies renovables són els objectius marcats pel Port per als propers anys.. El Port aspira a ser un dels hubs europeus del desplegament dels parc eòlics marins de la Mediterrània occidental. Garreta ha destacat que 17 empreses del sector s’han interessat per desplaçar la seva activitat al port gràcies a les excel·lents condicions per acollir aquest tipus d’activitat. També treballa per atraure els tràfics relacionats amb els nous vectors energètics, com per exemple derivats de l’hidrogen com l’amoniac i el metanol, i els biocombustibles.. “Deixem unes sòlides bases econòmiques, empresarials i sostenibles perquè el Port de Tarragona sigui un referent a Catalunya, Espanya i la Mediterrània”. Solidesa econòmica. Garreta ha explicat que “deixem unes sòlides bases econòmiques, empresarials i sostenibles perquè el Port de Tarragona sigui un referent a Catalunya, Espanya i la Mediterrània”. El president del Port ha recordat els reptes que la seva gestió ha hagut de fer front que ha sabut superar. Entre ells, l’assoliment d’un acord amb l’estiba que ha aportat la pau social fins al 2029, les mesures de descongestió de les operatives d’agroalimentaris per l’efecte de la guerra a Ucraïna i el bloqueig del Port per part de les organitzacions agràries, entre d’altres.. El president ha destacat que el 2022 i el 2023 han estat els dos primers anys en què el Port ha superat els 60 milions d’ingressos i que aquesta solidesa econòmica és el que li permet mantenir el cicle inversor dels darrers temps.. El Port encara un programa d’inversions públiques de 412 milions d’euros entre 2024 i 2028, amb grans projectes estratègics com la Zona d’Activitats Logístiques (22,8 milions d’euros), el Contradic de Ponent (99,5 milions), la fase 2 del Moll de Balears (60,5 milions) i els OPS de Molls de Balears (11,5 milions), l’electrificació del Moll d’Aragó (4,4 milions) i les instal·lacions d’estacions fotovoltaiques (3,4 milions).. Paral·lelament, les empreses portuàries també encaren un important cicle d’inversions en infraestructures i en millora de l’operativa portuària. En conjunt, les inversions privades sumen 67,5 milions d’euros per a la construcció de noves naus als Molls d’Aragó per valor total de 11 milions; i al Moll de Castella,17,5 milions; per a la mecanització de les operatives de cereals (19 milions) i per a una nova terminal de líquids a granel (20 milions).. Grans perspectives d’empresa. El president del Port ha fer un repàs de l’estat de les principals inversions estratègiques, destcant-ne dues per damunt de totes: l’acabament dels accessos a la ZAL amb una inversió de 13 milions d’euros (Pas Soterrat 6M€, Rotonda C-31b 4M€ i Vial perimetral 4 milions d’euros) i la fase final de la PortTarragona Terminal Guadalajara-Marchamalo que té previst acabar les obres a meitats de l’any 2025 (20 M€).. També ha senyalat l’avançat estat de tramitació del Contradic de Ponent, la Declaració d’Impacte Ambiental de la qual comportarà una sèrie de mesures que permetran estabilitzar definitivament la platja de la Pineda així com establir una zona de transició entre el port, la platja i l’espai natural dels Prats d’Albinyana de Vila-seca.. Garreta ha afirmat que el pla d’Empresa també recull una inversió de 60,5 milions d’euros per construir la segona fase del Moll de Balears per tal que Tarragona competeixi amb avantatge per convertir-se en un hub per al muntatge dels aerogeneradors destinats al grans parcs eòlics de la Mediterrània.. Per acabar aquest apartat, garreta s’ha mostrat optimista sobre el futur de la terminal de contenidors del Moll d’Andalusia ja que està convençut que l’entrada en funcionament de la terminal de Guadalajara i les sinèrgies amb la terminal de la Boella, acabaran per interessar a les grans empreses logístiques i navilieres per aquesta línia directa de connexió del Mediterrani amb el Centre de la península i Europa.. Garreta també ha volgut destacar la gran feina comercial realitzada per part del Port. El Port Tarragona ha desplegat una activitat comercial ambiciosa amb presència en més de 40 fires cada any per promocionar la seva marca internacionalment i captar nous tràfics i clients, en gairebé 10 països diferents al llarg d’enguany.. Aquesta intensa activitat comercial s’ha traduït en l’arribada de nous tràfics, la consolidació d’existents i la desaparició d’altres. En la categoria de sòlids a lloure, Tarragona podria convertir-se un hub d’importació de mineral de ferro procedent d’Amèrica del Sud si el període de proves al Moll de Catalunya és superat amb èxit. El mineral de ferro està cridat a substituir el carbó que en guany registra una davallada important atès que la Unió europea ja no empra aquest combustible fòssil.. D’altra banda, la missió comercial a Egipte ha obert la possibilitat que l’empresa Ocean Express Shipping estudiï la possibilitat d’operar des de Tarragona. L’empresa situada a Alexandria mou contenidors, sòlids a lloure i RoRo. I els contactes a l’Àsia han obert la porta a dos possibles negocis relacionats amb la mobilitat sostenible: una possible inversió a la ZAL per instal·lar-hi un centre de producció i la possibilitat que Tarragona es converteixi en el hub europeu d’importació de vehicles elèctrics d’una marca d’origen asiàtic.. Garreta ha explicat la dificultat de competir a nivell global en un context altament inestable i disruptiu. Les guerres, els efectes del canvi climàtic i la inflació ha estat només tres dels problemes que el Port de Tarragona ha hagut de fer front a l’hora de prendre decisions. Per aquesta raó – ha explicat el president de l’APT- el Port ha iniciat els treballs de redacció d’un nou Pla Estratègic 2040. Aquest instrument de planificació s’elabora sota les línies estratègiques general del “Marco Estratégico de Puertos del Estado”, un document que estableix les directrius per a la modernització i sostenibilitat del sistema portuari espanyol, amb l’objectiu de millorar la competitivitat i eficiència logística. Promou la digitalització, la sostenibilitat mediambiental i l’impuls del transport intermodal. I que també busca integrar els ports amb els seus entorns urbans, potenciant el desenvolupament econòmic i social.. “El compromís amb la ciutat de Tarragona, amb Vila-seca i amb el conjunt del Camp de Tarragona i l’Ebre s’ha ampliat i enfortit en aquest dos anys”. Major obertura a la ciutadania. El president Garreta també ha elogiat el treball realitzat per l’equip professional de l’APT per apropar -encara més- el port a la ciutadania, tant de la ciutat de Tarragona, com de Vilaseca i el conjunt del Camp de Tarragona i l’Ebre. Per a Garreta, “el compromís amb la ciutat de Tarragona, amb Vila-seca i amb el conjunt del Camp de Tarragona i l’Ebre s’ha ampliat i enfortit en aquest dos anys”. Un exemple d’aquesta aproximació, ha explicat, són les primeres jornades de portes obertes celebrades al mes de juny de l’any passat amb un notable èxit de públic. Però també altres actuacions que ham permès una major afluència de públic als diferents equipaments del Moll de Costa.. Mentre l’any 2022 els usuaris del Moll de Costa van ser 152.600 persones, el 2023 ja n’eren 158.500. Aquest resultat pot atribuir-se a les millores introduïdes al Refugi 1 per acollir més exposicions de forma simultània, i a la bona acollida de les activitats organitzades pel Museu del port, l’Arxiu del Port i el Teatret del Serrallo, així com dels festivals que acull el Moll de Costa: Tarraco Viva, Havaneres, Racons de Mar, PortAutors… i com no, el Nadal de Somni al Port.. Garreta també ha destacat la nova orientació de la programació d’activitats de Port-Ciutat al voltant de dos eixos principals, la sostenibilitat i la mediterraneïtat. En el primer cas, amb la missió d’unir art i talent amb la sensibilització i conscienciació sobre els efectes del canvi climàtic. En el segon cas, per potenciar els trets culturals que ens uneixen amb els pobles de la Mediterrània a través dels ports i dels intercanvis per la mar i a través de la història.. El Moll de Costa ha estat l’escenari d’importants i interessants trobades al voltant de reptes mediambientals i de transició energètica. El Tinglado 1 ha acollit la primera (juny2023) i la segona (novembre 2023) edicions de la Setmana de l’Hidrogen de Catalunya, la primera edició de les “Setmanes de l’Aigua”, i de la 2a edició de les Jornades de Biodiversitat Urbana, entre d’altres, i la Cúpula de la SOStenibilitat, un espai immersiu per a la sensibilització ambiental d’infants, adolescents i adults.. Garreta, però, deixa oberta l’execució dels projectes més emblemàtics d’aquesta relació amb el seu entorn social. L’any 2025, está prevista la recuperació de la gestió dels Tinglado 3 i del Tinglado 4 amb el conseqüent augment de capacitat d’acollir esdeveniments i exposicions. En previsió d’aquesta “recuperació”, garreta va firmar un acord amb el col·legi d’Arquitectes de Tarragona, la cessió del Tinglado 4 per a una exposición de documents i objectes de l’Arxiu de Josep Maria Jujol al 2025.. El president s’ha mostrat orgullós del canvi que representarà la construcció del Parc del Port i ha expressat la seva esperança que els projectes que hi van associats -com per exemple la reforma de la plaça dels Carros per part del Port- es portin a terme per tal d’unir encara més Port i Ciutat.. També quedarà per lligar la participació del Port de Tarragona en la creació del Centre d’Interpretació i Experiencial Eco-Històric de Vila-seca, un espai immersiu que permetrà donar a conèixer el valor ambiental dels Prats d’Albinyana com visitar la reconstrucció virtual de la Vil·la romana de Cal·lípolis.. Finalment, Garreta ha volgut esmentar els principals exemples del compromís del Port amb la recuperació del patrimoni del territori: la restauració de la Torre de Virgili de Vila-seca amb una inversió de prop de mig milió d’euros, la re-excavació de la Vil·la Romana de Cal·lípolis (Vila-seca) i l’excavació del Poblat de la Cella (Salou). I també ha anunciat, la sol·licitud dels ajuts del 2% cultural per al Far de la Banya, que enguany fa 160 anys, per repintar-lo; i per a la restauració dels Tinglados per restaurar façanes i altres petits danys estructurals.. “Hem estat proactius a l’hora de proposar solucions de futur per a l’Àrea Metropolitana de Tarragona”. Peça fonamental a l’Àrea Metropolitana de Tarragona. Per finalitzar, el president Garreta, ha volgut reivindicar el paper fonamental de l’APT en el sí de l’Àrea Metropolitana de Tarragona. Per al president del Port, en aquest dos anys “hem estat proactius a l’hora de proposar solucions de futur per a l’Àrea Metropolitana de Tarragona” des de una actitud proactiva perquè aconseguir un consens territorial sobre qüestions clau per al seu desenvolupament sostenible.. Per a Garreta, l’APT aporta visió metropolitana, ja que el Port, per les seves competències, la seva activitat i la seva necessitat de planificació a mig i llarg termini, té una visió territorial metropolitana i regional que pot contribuir a millorar la planificació de les grans infraestructures que necessita l’AMT. Aquest paper proactiu també pot tenir un efecte aglutinador, si tenim en compte que els projectes estratègics actuals i de futur del Port tenen un component metropolità i la vocació d’encaixar de manera complementària amb els projectes impulsats per altres administracions. I a més, podria exercir el rol d’agent facilitador, atès que el Port de Tarragona, dins dels seus plans de desenvolupament sostenible, pot contribuir a generar els canvis estratègics que necessita el territori, aprofitant la seva capacitat de planejament, tècnica o econòmica.. Garreta ha posat com a exemple d’aquest rol les bones relacions amb Tarragona i amb Vila-seca gràcies a través de les trobades de coordinació. També ha posat com a exemple d’implicació en el desenvolupament social i cultural del seu entorn projectes com el parc del port i la plaça dels carros a Tarragona, el futur centre d’interpretació de Vila-seca i la recuperació de la platja de la Pineda; o la cerca de solucions de millora per a Centre educacionals de la Laboral, la reubicació d’Exxolum o la restauració del la desembocadura del Francolí, dins de l’estratègia establerta pel futur POUM de Tarragona.. La cooperació institucional amb transparència i amb rigor ha estat una constant en els dos anys de gestió de Saül Garreta, especialment la de caire público-privat. El president del Port ha posat coma exemple el Clúster ChemMed i la Taula Institucional de Creuers, on els representants de els administracions i de les empreses, impulsen projecte clau per al territori a partir del treball conjunt, el consens i el bé comú.. Economia Blava. El president ha explicat també la cooperació establerta entre l’APT, APPORTT i l’empresa StartSud Studio per impulsar la creació d’un ecosistema per a la innovació i creació de startups al voltant de l’economia blava. En aquest objectiu també participa el Pot Nàutic, que ha firmat un acord amb APPORTT per captar empreses innovadores perquè instal·lin la seva nova seu en els espais lliures del port esportiu.. El president del Port de Tarragona repassa els seus dos anys de gestió en un acte al Teatret del Serrallo és un article de EbreDigital.cat.