La Comissió Europea ha anunciat aquesta setmana la concessió d’una subvenció de 205 milions d’euros a Repsol per a desenvolupar el projecte TarraCO2, destinat a crear un magatzem marítim de diòxid de carboni davant de les costes tarragonines, pràcticament en línia recta a les instal·lacions del Port de Tarragona i a una distància de 45 […] La Comissió Europea garanteix 205 MEUR a Repsol de cara a un futur magatzem marítim de CO2 a la costa tarragonina és un article de EbreDigital.cat.
La Comissió Europea ha anunciat aquesta setmana la concessió d’una subvenció de 205 milions d’euros a Repsol per a desenvolupar el projecte TarraCO2, destinat a crear un magatzem marítim de diòxid de carboni davant de les costes tarragonines, pràcticament en línia recta a les instal·lacions del Port de Tarragona i a una distància de 45 quilòmetres del litoral, just tocant la plataforma petroliera Casablanca i davant la costa del delta de l’Ebre. En tractar-se d’una inversió que compleix els estrictes paràmetres de descarbonització impulsats des de la Unió Europea, el finançament ha estat atorgat per la via dels anomenats Fons d’Innovació, als quals la multinacional espanyola es va presentar en la seva convocatòria corresponent al 2023.. El propòsit d’aquest projecte és emmagatzemar fins a dos milions de tones anuals de CO2 en un dipòsit habilitat al subsol marí, amb una capacitat màxima de fins a 54 milions de tones. La captura d’aquest element és clau per garantir una reducció del 30% en les emissions a l’atmosfera inherents als processos productius de cimenteres i petroquímiques ubicades a la demarcació. Així s’exposa en els raonaments tècnics que avalen la subvenció per part de la Comissió Europea.. L’inestimable aliat serà el desplegament de tecnologia innovadora, com també s’apunta des de l’organisme comunitari. En aquest punt concret es destaca la previsió de desenvolupament de “protocols sòlids de monitoratge de sismicitat”, així com “una xarxa combinada de sismòmetres de fons oceànic, sensors acústics distribuïts i eines d’optimització operativa per a la gestió dels reservoris”.. Quins són els avantatges de comptar amb un dipòsit d’aquestes característiques? Primer, el fet d’estar pròxim a centres emissors redueix els costos del seu trasllat per a ser tractat. Un aspecte que també és decisiu de cara a l’entrada en vigor, a partir del 2050, de fortes penalitzacions econòmiques per part de la UE a les indústries amb més emissions. I finalment, i resum lògic de tot plegat, el manteniment dels llocs de treball d’aquestes indústries, tant directes com indirectes, evitant així la temptació de la deslocalització.. El següent pas, un cop aconseguit el finançament, és la concessió per part del govern espanyol del permís d’investigació de la millor ubicació. La companyia té coneixement geològic previ de la zona després d’explotar durant més de quatre dècades la plataforma Casablanca i els seus pous associats. Posteriorment, el projecte haurà de passar una avaluació tècnica i econòmica per part de l’empresa, i no es preveu que entri en funcionament abans del 2030.. La Comissió Europea garanteix 205 MEUR a Repsol de cara a un futur magatzem marítim de CO2 a la costa tarragonina és un article de EbreDigital.cat.
La Comissió Europea ha anunciat aquesta setmana la concessió d’una subvenció de 205 milions d’euros a Repsol per a desenvolupar el projecte TarraCO2, destinat a crear un magatzem marítim de diòxid de carboni davant de les costes tarragonines, pràcticament en línia recta a les instal·lacions del Port de Tarragona i a una distància de 45 quilòmetres del litoral, just tocant la plataforma petroliera Casablanca i davant la costa del delta de l’Ebre. En tractar-se d’una inversió que compleix els estrictes paràmetres de descarbonització impulsats des de la Unió Europea, el finançament ha estat atorgat per la via dels anomenats Fons d’Innovació, als quals la multinacional espanyola es va presentar en la seva convocatòria corresponent al 2023.. El propòsit d’aquest projecte és emmagatzemar fins a dos milions de tones anuals de CO2 en un dipòsit habilitat al subsol marí, amb una capacitat màxima de fins a 54 milions de tones. La captura d’aquest element és clau per garantir una reducció del 30% en les emissions a l’atmosfera inherents als processos productius de cimenteres i petroquímiques ubicades a la demarcació. Així s’exposa en els raonaments tècnics que avalen la subvenció per part de la Comissió Europea.. L’inestimable aliat serà el desplegament de tecnologia innovadora, com també s’apunta des de l’organisme comunitari. En aquest punt concret es destaca la previsió de desenvolupament de “protocols sòlids de monitoratge de sismicitat”, així com “una xarxa combinada de sismòmetres de fons oceànic, sensors acústics distribuïts i eines d’optimització operativa per a la gestió dels reservoris”.. Quins són els avantatges de comptar amb un dipòsit d’aquestes característiques? Primer, el fet d’estar pròxim a centres emissors redueix els costos del seu trasllat per a ser tractat. Un aspecte que també és decisiu de cara a l’entrada en vigor, a partir del 2050, de fortes penalitzacions econòmiques per part de la UE a les indústries amb més emissions. I finalment, i resum lògic de tot plegat, el manteniment dels llocs de treball d’aquestes indústries, tant directes com indirectes, evitant així la temptació de la deslocalització.. El següent pas, un cop aconseguit el finançament, és la concessió per part del govern espanyol del permís d’investigació de la millor ubicació. La companyia té coneixement geològic previ de la zona després d’explotar durant més de quatre dècades la plataforma Casablanca i els seus pous associats. Posteriorment, el projecte haurà de passar una avaluació tècnica i econòmica per part de l’empresa, i no es preveu que entri en funcionament abans del 2030.. La Comissió Europea garanteix 205 MEUR a Repsol de cara a un futur magatzem marítim de CO2 a la costa tarragonina és un article de EbreDigital.cat.