No és la primera vegada que la companyia Machine de Cirque, amb seu al Quebec, actua a l’Estat. El 2017 van ser a Madrid i l’any següent a Múrcia. La gira actual els ha dut a la Xina i aquest diumenge, a les sis de la tarda, fan parada al Teatre Municipal de Figueres, estrenant espectacle, dins el Festival Temporada Alta, de Girona.
No és la primera vegada que la companyia Machine de Cirque, amb seu al Quebec, actua a l’Estat. El 2017 van ser a Madrid i l’any següent a Múrcia. La gira actual els ha dut a la Xina i aquest diumenge, a les sis de la tarda, fan parada al Teatre Municipal de Figueres, estrenant espectacle, dins el Festival Temporada Alta, de Girona.
No és la primera vegada que la companyia Machine de Cirque, amb seu al Quebec, actua a l’Estat. El 2017 van ser a Madrid i l’any següent a Múrcia. La gira actual els ha dut a la Xina i aquest diumenge, a les sis de la tarda, fan parada al Teatre Municipal de Figueres, estrenant espectacle, dins el Festival Temporada Alta, de Girona.. Què els va empènyer a crear Machine de Cirque el 2013?. Érem un grup de sis artistes apassionats, cadascun amb la seva trajectòria i talent. Compartim una voluntat comuna: treballar junts el procés creatiu d’un espectacle, on l’acrobàcia, la música i l’emoció es barregen per oferir una experiència única al públic. Machine de Cirque neix d’aquesta voluntat de col·laboració i superar els límits del circ tradicional.. Els sis cofundadors es coneixien prèviament?. El nostre equip està format per sis artistes amb procedències variades, però complementàries. Raphaël Dubé i Yohann Trépanier van fer les seves batalles al Cirque du Soleil o als cabarets del GOP. També van tenir gran èxit amb el número de tovallola, del qual es va crear una versió amb cinc artistes per a l’espectacle; Ugo Dario i Max Laurin es van distingir en la disciplina de la taula coreana mentre que Vincent Dubé va ser l’origen d’un projecte de recerca que ens va reunir a tots i, per la seva part, Fred Lebrasseur va enriquir el nostre univers sonor. És aquesta sinergia entre els nostres diferents talents la que va donar lloc a Machine de Cirque.. Sempre han estat fidels al grup?. Després de cinc anys de gira amb els artistes originals, és a dir, els cofundadors de la companyia, el repartiment de l’espectacle ha anat evolucionant. Hem tingut la sort de treballar amb molts artistes talentosos que han aportat el seu propi toc a Machine de Cirque. Aquesta dinàmica ens permet mantenir una energia renovada i explorar nous camins creatius. Avui, cadascun dels cofundadors està implicat en altres projectes de l’empresa: Max i Ugo van ser a l’origen de Ghost Light, Yohann i Fred de Robot infidèle i Vincent, per la seva part, continua sent el director artístic de la majoria de les creacions de la companyia.. Fa pocs anys es van traslladar.. Sí, el 2021, a una antiga església dessacralitzada al Quebec, de la que hem fet un lloc de creació per als espectacles però també residències a artistes locals. És una nova aventura, amb nous reptes, però que ens permet continuar mantenint els valors unificadors i els desigs creatius de l’empresa.. El circ és una disciplina que els ha obert portes?. El circ va ser un autèntic trampolí per a nosaltres. És una llengua universal que transcendeix les barreres culturals i lingüístiques. Gràcies al circ, vam poder viatjar per tot el món, conèixer públics de tots els àmbits i compartir moments inoblidables. És una disciplina que ens ha permès créixer com a artistes i com a persones.. Quines motivacions els mouen en construir un nou espectacle?. El tema de l’espectacle ‘Machine de Cirque’ és realment l’amistat i les ganes d’estar junts, a imatge de la creació de la companyia. Amb ganes de buscar l’humor i tocar el públic d’aquesta manera. Això et permet connectar d’una manera més directa. Cada membre de l’equip aporta la seva sensibilitat artística i visió única a les creacions. Alguns de nosaltres, com Yohann i Max, afavorim un enfocament narratiu. Aquesta diversitat és una riquesa que ens permet crear espectacles rics i variats.. Imatge promocional de l’espectacle ‘Machine de Cirque’. / STÉPHANE BOURGEOIS. Com descriuria el muntatge que presenten? Inclou una història, missatges?. Sempre hi ha una narració, una història a través del moviment, que es manté abstracta en determinats moments, una història a través de diferents estats i emocions. Hi ha missatges universals com la necessitat dels altres, la connexió amb ells, el fet que junts som capaços de fer més. Tanmateix, deixem una gran llibertat d’interpretació a l’espectador, perquè cadascú trobi el seu significat.. L’espectacle parla d’un món postapocalíptic sense dones ni ordinadors. Per què aquestes dues absències?. Atès que la nostra empresa va ser fundada per homes, l’absència de dones en aquest espectacle va ser natural. Aquest postulat inicial ens va permetre explorar noves facetes de la nostra sensibilitat i com expressar l’amor fraternal. Tot i que no hi ha dones al programa, hem estat envoltats de dones increïbles que ens han inspirat i amb les quals no hauríem arribat tan lluny sense elles. En el nostre món lliure de tecnologia, l’enginy és el rei. Els personatges han de ser inventius per sobreviure i prosperar. Desvien objectes quotidians per crear noves eines i noves formes d’expressió. Aquesta absència d’ordinadors ens permet mostrar la creativitat humana i celebrar la bellesa de la senzillesa.. Crec que la posada en escena és molt poètica.. Ens agrada jugar amb contrastos i registres artístics diferents. Alternant moments de poesia, sovint tenyits de malenconia, amb seqüències més físiques i còmiques, creem una experiència dinàmica i sorprenent. Aquesta diversitat ens permet vincular sentiments extrems, ajuntar rialles i llàgrimes, i oferir una paleta emocional rica i complexa.. Tampoc falta l’humor. Aquest és imprescindible? Què els permet?. L’humor permet riure, la qual cosa aporta una gran connexió amb el públic. El riure dóna una presència molt més gran al públic, el fa més actiu, el fa reaccionar. Gràcies al riure es crea un intercanvi entre l’escenari i la sala.. El muntatge inclou música en directe. Aquesta sempre els acompanya?. El nostre músic és molt més que un simple acompanyant, és un autèntic company de joc. S’adapta en temps real als canvis en l’actuació, a les reaccions del públic i a les improvisacions dels artistes. Aquesta interacció crea una dinàmica única, on ell és com la tercera pota d’un tamboret, ajudant a sostenir el conjunt.. «Els artistes aporten la seva pròpia sensibilitat i energia, la qual cosa fa que cada actuació sigui única». Des que es van fundar porten més de set-centes actuacions. Què els anima a continuar?. Després de tots aquests anys, el nostre espectacle continua evolucionant. Cada actuació és una nova aventura. Els artistes aporten la seva pròpia sensibilitat i energia, la qual cosa fa que cada actuació sigui única. Aquesta dinàmica ens permet mantenir una certa frescor i renovar-nos constantment. Amb més de set-centes actuacions, el nostre espectacle ha mostrat el seu caràcter universal. Arriba a un públic molt ampli, de totes les cultures i de totes les edats. Aquesta dimensió internacional és un motiu de gran orgull per a nosaltres. Estem encantats de veure que la nostra creació ressona tant a Europa com a Àsia o Amèrica.. El seu circ està considerat com molt innovador. On resideix aquest tret?. La innovació depèn del punt de vista que es tingui. Des del circ contemporani, el nostre músic té un paper a l’espectacle, el seu personatge forma part de la història. Tampoc es veu sovint l’aspecte humorístic en un circ amb molta acrobàcia. En general, sovint és més aviat el vessant poètic el que es destaca. Finalment, l’enginy, la diversió dels objectes i el seu ús durant l’espectacle.. Què volen transmetre?. En el món actual hi ha molta polarització. Els extrems estan molt presents. Amb la nostra empresa i els nostres espectacles, la nostra ubicació al Quebec, volem unir gent. Amb la creació de moments de compartir i d’emoció, volem ajudar a enfortir els vincles socials i promoure la convivència.